onsdag 16 juni 2010

Smakisar

Om bara några veckor så kan ja ju börja ge Milo lite smakportioner,vilket ska bli jätte spännande, kul att se va han tycker om de, förhoppningsvis blir de posetivt:)
och ja vet ju till en början att man bara ska ge en eller ett par "iskub" med mat, MEN hur ofta?
Pratar vi en gång i veckan lr pratar vi om en gång per dag?
och när man har gett smakisar ett tag, när ska man byta ut det mot ett helt mål o vilket mål passar bäst att byta ut?
Och ska man bara ge rotfrukter o sånt lr ska man även börja med gröt o så i samma veva?
Det här med mat till Milo gör mej helt förvirrad, antar att man får testa sej fram, men vore tacksam om ni som redan har barn berättar hur ni gjorde:)
Har fått nån liten bok från bvc, ska väl ta o bläddra igenom den oxå, så kanske de faller sej lite mer på plats!
Men berätta ändå gärna hur ni har gjort?:)

xoxo

4 kommentarer:

Sandra sa...

Oj, låt mig fundera lite. Är ju snart fyra år sen jag började med smakisar juh. =) Snart dags att producera en till tror jag så man håller sakerna färskt i minnet.
Fast jag tror böckerna och BVC hjälpte mig en hel del och nätet förstås.
Men det är du som är mamman och du känner det rätta inom dig! Puss på er, saknar er massor!

Hella sa...

Oj, ja jag har kört lite på känn.. Börjat med 4 månaders mat någon gång om dagen,Låta dom smaka olika rätter/saker sedan börjat med lite gröt på morgonen och sedan större mål och fruktfure till mellanmål tagit bort ett mål i taget. Men det är svårt, jag tror man märker på barnen om den gillar mat eller inte gillar den mat brukar det gå lite fortare fram gillar den inte får man träla lite. Det kommer gå jätte bra.. :) Kram

Linda och Novalie sa...

Sök på google "börja med smakportioner". Då finns det en bra sida överst typ där det står massa rekommendationer :)

Ida sa...

Boken från bvc är riktigt bra, läst massor böcker men de räcker gott och väl! Jag började med att ge ca 1 tesked av morot och ökade lite varje dag. Gav en sak i 3-4 dagar för att sedan börja om med ny ingrediens. Det kommer när du väl ska börja, jag tyckte det verkade krångligt men det är superlätt :D Lycka till!