torsdag 14 oktober 2010

Det här med mat!

Nu blir ju snart Milo 8 månader o det är väl då dags att ändra matschemat lite?!
Just nu ser det ut så här:

8.00 Välling
12.00 Mat+lite frukt
16.00 Gröt+lite frukt
19.30 Välling

Alltså är inte Milo så stor i maten o jag vet inte hur jag ska få in 1-2 mål till på en dag och det ger jag ju honom såklart inte om han inte vill ha, men ja har ju läst att det är bra om barnen får äta kvällsmat/middag ihop med sina föräldrar o att dom då ska äta mat!
Och då måste ja ju ändra "schemat" lite så inte måltiderna blir för täta.
Så jag tänkte nåt såhär:

8.00 Välling
11.30 Mat+frukt
15.00 Gröt+frukt
17.30 Middag
19.30 Välling

Får väl testa mej fram lite helt enkelt.
Men hur ser det ut hemma hos er, blev det konstigt när ni ökade maten eller gick det lätt?
Och hur ser matschemat ut för er som har barn runt 8 månader?

2 kommentarer:

Idaa sa...

Jag har inte ökat mängden mat utan ändrat tiderna eftersom att hon sover annorlunda nu mot tidigare. Sen ibland får hon ett mellanmål om jag märker att hon är hungrig. Ex drikki eller yoghurt med lite frukt i.

Junis dag:
08,00 Gröt
11,30 Lunch (Mat)
14,00 Mellanmål
16,00 Middag (Mat)
19,00 Välling

:) Ofta får hon mellanmål vid två när hon vaknat för hon ofta äter så dåligt vid lunch... Men som sagt testa dig fram det kommer inte vara några problem!

Emma sa...

Oj det är ju sååå svårt. Och jag känner igen det där att de inte är så stora i maten med. Hugo är ju inte så stor än men försöker ofta ha med honom när vi äter så de vänjer sig. Ungefär var 3:e timme från kl 07, sen blir det ju senare eller tidigare ibland, man behöver ju inte vara på sekunden =)
Det går på känn sen =) Maja har ätit jätte dåligt senaste halvåret (inte bättre innan, men lite) och trodde att hon skulle göra en djupdykning på kurvan på BVC, men hn följer den på millimetern =) De äter när de är hungriga =)
Kram