onsdag 14 mars 2012

Matvägrar

I flera veckor, eller nä månader är det nog, så vägrar Milo äta mat!
Frukost går bra, eller ja han vill ju bara ha yoghurt, ibland kan han äta lite ägg, men nån macka vill han inte ha.
När det är dags för lunch, ja det är då man vill sätta på sej ett par hörselkåpor!
Milo förvandlas till ett monster, han vägrar sätta sej i bordet, vad vi än försöker med så funkar det inte. Ibland kastas både mat och mjölk iväg av denna lilla herren!
Ibland sätter han sej tar två tuggar och sen säger han tack och går iväg?
Detta blir rätt påfrestande i längden, jag är inte orolig för han växer ju som han ska och äter både två och ibland tre portioner på dagis. Så jag har ju förstått att det är nån slags revolt han gör mot mej och Johan.
Men det är så jobbigt att behöva bråka om maten hela tiden och ja vägrar ge med mej om att han istället ska få en banan eller nåt annat han hellre vill ha. Är man hungrig äter man mat, punkt slut!
Svårast är på onsdagarna då ja börjar två, då lämnar ja honom på dagis precis efter att dom ätit där och då ska han alltså äta hemma innan, vilket han såklart inte gör.
Men det blir helgalet, för då får han ju inget i magen förns mellis.
Jag har tidigare frågat om ja får lämna honom till lunchen men det fick ja inte!
Som tur är så finns det mat kvar ibland så då får han lite ändå!

Är det nån som känner igen sen?
Nån som har nåt bra knep på vad man ska göra, eller är det bara att låta det vara och hoppas på att det går över?


Så här gosig är alltså inte min lilla kille runt lunchen, som tur är så är han det oftast annars:)


- Posted using BlogPress from my iPhone

5 kommentarer:

Ida sa...

Eftersom ja har haft krångelfian Ronja så kommer mina tips här..

Låt Milo vara med i köket så mycket det går.. Berätta vad de olika grejerna är. Låt honom smaka på sånt som går att smaka på medan ni lagar mat.
Att väcka hans egna intresse är rätt bra.
Matvägra kan dom göra ett tag, men om man inte ger sig så brukar det gå över.
Att inte erbjuda honom nått annat är precis så du ska göra. För så som du skriver så äter hungriga barn!!

Fortsätt erbjuda honom mat, men låt honom gå från bordet om han inte vill ha.
Man får aldrig försöka med tvång, för då blir det motsatt effekt..

<3

M. sa...

Jobbigt för er! Mamma hade problem med nån av oss (mig eller mina syskon) gällande mat och då sa vår barnläkare: "Var lugn, barn äter när de är hungriga" och det har jag med mig... Hade jag varit i er situation så hade jag (tror jag) låtit det vara. Som du dock skriver så hade jag hållit hårt på att när barnet är hungrigt så är det mat som skall serveras, inget sött eller gott utan mat... Men vill barnet inte äta på bestämda tiden så hade jag inte trugat. Mest troligt hade jag dessutom skickat med en liten matlåda till dagis om de inte får plats till lunch som dagispersonalen hade fått ge barnet när det blev hungrigt.
Kram på er!

Hella sa...

Mina barn har varit sånna i omgångar, men jag kör med att man äter sin mat när den serveras annars är man Utan tills nästa mål. Milan har försökt med att han vill ha en macka i sängen när han ätit dåligt men där är jag hård att man äter upp när maten serveras. Och tillslut funkar det,nu vet han att man äter så man blir mätt. Man får ingen macka i sängen. och med Nellie slutavi med välling faktiskt och hon äter mycke bättre när det är mat.
Men jag tror intedu behöver oroa dej, säkert bara en period, de har ju visst ett par sånna sägs det ;) men jag tror på att hålla på sina regler så lär de sej det tillslut. :)

pindur sa...

Jag va sån när jag va liten, och mamma var rädd att jag inte skulle få i mig tillräckligt men på BVC sa dom bara åt henne att "i Sverige svälter inga barn ihjäl, hon äter när hon är hungrig" så det är nog bara att stå ut och vänta... ;)

pindur sa...

Sen antar jag (fast jag vet ju inte eftersom jg inte har barn själv) att dom till viss del funkar som vi andra, ibland är man mer hungrig än annars? Vissa dagar äter jag som en stor karl och andra knappt en morot, kanske funkar barn likadant emellanåt? att man kanske inte är hungrig samma tid varje dag alltid? men som sagt har inte barn själv så jag kanske är helt ute och cyklar? ;)