torsdag 26 april 2012

Svar på era frågor!

1. Tips på vad man kan äta på kvällarna när man är sugen på godis, fast vill äta nåt nyttigare?

Svar: När jag blir sugen på nåt så brukar jag ta en apelsin, eller gärna två. på mej funkar det, men har man ett starkt socker behov så är ju inte frukt det bästa, då det oftast ökar suget efter socker. nåt som är gott är ju grönsaksstavar och ha lite dipp till det, men såklart så gör ju jag dippen på turkisk yoghurt, eller nyttigare ändå är ju att göra egen guacomole att doppa i, gjort på avokado, turkisk yoghurt 3,5% och vitlök. MUMS:))

2. Hur ser dina måltider ut, äter du som innan, typ utan kolhydrater och sånt?4

Svar: Jag äter väldigt mycket sen innan, mest kött, fisk fågel och en massa massa grönsaker. men ungefär två gånger i veckan så äter jag potatis alt fullkornsris.
Bröd äter jag aldrig, det kanske händer en gång i månaden att jag unnar mej nybakat bröd:)
Jag dricker endast vatten till maten.

3. Hej! vad kan man äta till frukost istället för ägg, tål nämligen inte det?

Svar: Jag äter ju ägget för att få i mej protein, så man kan ju äta nåt som innehåller det, tex keso tror jag innnehåller mkt protein, tycker själv inte om det så har inte så mkt koll;)
annars kan man ju äta fullkornshavregryn med mjölk och en banan.

4. Vet du ungefär hur mycket proteiner, kolhydrater, fett och total kcal mängd du fått i dej per dag, eller kör du bara på känn?

Svar: Jag ska väl erkänna att jag inte har så jätte mycket koll på hur mkt mängd av allt jag fått i mej, men då jag enbart ätit kött/fisk/ fågel och grönsaker så har jag inte behövt ha så mycket koll då jag kan äta i stort sett så mkt som helst av det. sen vet jag ju att jag bara ätit kolhydrater i form av grönskaer, fram tills för några veckor sedan då jag även började äta potatis och fullkorns ris ca 2 ggr/veckan.
Jag har ju haft Petra som skämt bort mej med vad jag ska äta hur mkt och så.
Så man kan väl säga att jag kört mkt på känn!

5. Vet du hur mkt kcal du gör av med per dag och vilket underskott av dessa du ligger på?

Svar: även där får jag svara nej, jag vet bara att jag gör av med betydligt mer kcal än vad jag stoppar i mej, skulle gissa på att ja ätit ca 1500-2000 kcal om dagen.

6. Äter du några vitaminer eller andra tillskott?

Svar: Jag äter 3 kapslar omega 3 och d-vitamin varje dag, när jag kommer ihåg ska nämnas;)

7. Dricker du bara vatten till måltiderna?

Svar: Ja det gör jag

8. Hur ser du på konstgjorda ämnen i maten så som aspertam etc?

Svar: Där har jag ingen kommentar, är jätte dåligt insatt när det gäller sånt. så tyvärr har jag inget bra svar. men om du är mer insatt så får du jätte gärna berätta lite mer om det för mej:)

9. När du nåt din idealvikt (vad är din idealvikt?) hur kommer du då göra för att bibehålla den vikten?

Svar: Det är många som frågar mej om min vikt och när jag är nöjd mm.
Och jag tycker det är lika svårt varje gång, för det första så vet jag ju inte om jag är nöjd när jag nåt den siffran jag har i huvudet, och sen tycker jag att det är jätte jobbigt att prata om vad jag väger nu, för jag skämms fortfarande över vad jag vägde förut, folk tycker jag är konstig som inte bara skriker ut och skryter om min nya vikt, men jag skäms fortfarande så mkt över vad jag vägde att jag inte kan skriva ut det, inte än iallafall....

Det är ju när jag nått min idealvikt som det svåraste arbetet börjar, jag tror faktiskt att jag har rätt bra koll, du jag redan nu börjat äta lite mer normal och sen har jag ju alltid Petra där som finns när jag behöver henne:) men jag har ju kommit in i en livsstil som jag trivs väldigt bra med och då jag aldrig gått på nån direkt diet utan mer har ätit som man faktiskt alltid kan äta så kommer jag nog fortsätta väldigt mycket i det jag redan gör. och träningen har ju gått och blivit en väldigt stor del i mitt liv så jag tror jag fixar detta, eller nä, jag SKA fixa detta:)

10. Hur äter du innan du ska träna och efter?

Svar: det beror lite på när på dygnet jag tränar, oftast blir det ju lite dumma tider eftersom jag inte är hemma förns sju och då vill jag umgås med Milo innan han går och lägger sej, så på månd och tisd så äter jag middag med familjen innan jag ger mej ut på en pw/löprunda. på onsdagar är jag inte hemma förns kl 20.00 och då ger jag mej ut och springer innan jag äter middag, för då sover ändå Milo. på torsdagar går jag oftast en promenad efter lunch med Milo sen ger jag mej ut och springer eller går till gymet när Johan kommer hem vid halv fyra och då tar jag en proteinshake efter träningen (whey 100)
så för att sammanfatta det hela så tar jag en proteinshake efter träning om jag inte ska äta lunch/middag direkt efter.

11. Äter du mindre dom dagar du inte tränar:

Svar: I det stora hela så tränar jag varje dag, så svaret får bli nej på den frågan. har sällan en vilodag.

12. Hur tänker du ang kolhydrater?

Svar: Kolhydrater är bra, i rätt mängd skulle ja vilja säga. första tiden så åt jag bara kolhydrater i form av grönsaker och blev först rädd när Petra sa att jag skulle öka genom att lägga till tex potatis 1-2 ggr/veckan, för jag tänkte bara att med kolhydrater så går jag upp. men jag behöver det ju för att orka.
Jag tänker väldigt mkt på tallriksmodellen när jag äter kolhydrater:)

13. Äter du strikt alla dagar i veckan eller unnar du dej nåt varje vecka och isåfall va?

Svar: Jag unnar mej absolut grejer, oftast blir det lördagar och då slinker det gärna ner lite godis, helst chocklad om jag får välja, mums mums.
och jag precis som andra går ut på fest eller så och dricker då vin.
Och är vi bortbjudna och det bjuds på fika så kan ja absolut ta nåt, men nöjer mej då med en kaka istället för att smaka alla 15 sorter;)
men kakor är inte min last så det kan ja utan problem vara utan, däremot kladdkaka, ställ fram en sån och jag äter upp hela haha;)
Tror det är viktigt att ha en dag i veckan då man får ha en ätar dag, man måste ju få unna sej:)



Vad kul att det blev så många frågor, fick några som var samma, men skrev dom bara en gång:)
hoppas ni är nöjda med svaren och är det så att ni fått ännu mer frågor så är det bara att ni frågar, men ännu en gång vill ja att ni ska tänka på att jag endast pratar ur mina egna erfarenheter och att jag absolut inte är nåt proffs inom detta, tvärtom jag önskar jag kunde mer.
Har pratat med Petra om det och jag hoppas vi ska få tillfälle att sätta oss ner så att hon kan lära mej mer om kost och träning:)

Tack för era frågor, tack för era gulliga ord och tack för fina komplimanger:)

3 kommentarer:

Malin sa...

Bra svar:)

pindur sa...

Tycker absolut du ska kika in hos Mange på JC! Jag hittar ju aldrig jeans, verkligen verkligen aldrig men idag trollade hon fram två par jeans som satt kanon på första försöket, och när jag gick hem hade jag med mig ett par i strl... 26!!! (verkligen inte min storlek egentligen) Vad hände där? :)

pindur sa...

Tycker absolut du ska kika in hos Mange på JC! Hon trollade ner mig i ett par minijeans i stl 26 (?!) utan några konstigheter, jag som aldrig hittar något som passar hittade faktiskt två par fast köpte bara ett par, student som jag är.. :P
Ett par Levis demi curve skinny hette dom visst...