onsdag 26 januari 2011

Förlossningsberättelse

Alla skriver ju förlossningsberättelser på sina bloggar när dom fått barn, men det har inte jag gjort, varför vet ja inte, har väl helt enkelt inte tagit mej tid till det.
Men hör och häpna här kommer den:

Natten till måndagen den 1 mars vaknade jag kl 3 på natten av att ja va tvungen att gå på toaletten, problemet var att det liksom aldrig slutade rinna;)
Och då anade jag att det var vattnet som hade gått, men ja va ju ändå inte säker!
Väckte Johan och han for upp ur sängen, vi ringde till förlossningen och förklarade läget.
Vi fick komma in direkt då jag bara va i v 35.
Lite smått panik fick vi, vi hade ingen väska packad direkt, allt de där skulle ja ju fixat med just den veckan.
Så vi kastade ner en massa av våra och bebisens kläder, vi glömde hälften;)
När vi var klara för att gå ut i bilen så va de som att sticka hål på en vattenballong, ja va dyblöt!!
Ett klädbyte sen va vi på G.

04.01 Blir vi inskriva på förlossningen i Linköping
Vi fick ett rum direkt när vi kom in och dom fastställer direkt att det är vattnet som gått.
Nu satt vi mest och vänta på att nåt skulle hända.

04.45 Börjar känna lite sammandragningar, men inte speciellt smärtsamma.
börjar tänka att detta kommer bli en lååång dag.

06.00 Nu börjar jag känna en del smärtsamma sammandragningar

07.53 Nu börjar det göra mer och mer ont, det är 3-4 minuter mellan värkarna, är öppen 2 cm!!
Får 1 st Dexofen, sen börjar ja kräkas som en tok!

08.50 Har nu suttit i duschen en stund, där Johan sitter brevid på toalett locket och försöker mata mej med youghurt, men den kommer upp lika fort.
Men duschen va underbar:)

11.15 Nu börjar det göra rejält ont och jag tycker inte att duschen hjälper längre.
Fortfarande bara öppen 2 cm.

11.37 Nu börjar det göra sjukt ont, är nu öppen 3.5 cm och jag får börja andas lustgas, underbart haha:)

13.15 Jag börjar känna ett enormt tryck och ja känner att det är dags att krysta.

13.19 En läkare komma in i salen då hjärtljuden på bebisen börjat sjunka

13.30 Då börjar dom med sugklockan, den lossnade 2 gånger innan det gick och kl 13.42 kom våran efterlängtade lilla bebis ut:)

Dom lägger Milo på min mage, sköterskan klipper han navelsträng, sen springer dom ut med honom då han inte andas. Johan fick följa med.
Men rätt så fort så kommer det en sköterska och talar om att det blev en pojke och att han mår bra:)

In kommer sen Johan med tårar i ögonen och våran underbara son i famnen:)
Den bästa dagen i mitt liv, det går inte att beskriva i ord, vilken lycka.
Idag blickar jag tillbaka ofta och bara ler:)

Vi flyttas sen ut till Neonatal där vi fick stanna i 8 nätter, då Milo blev sondmatad ( han visste inte hur han skulle tutta) han fick även sola 3 dagar för gulsot.
Milo va inskriven i 2 veckor, men efter 8 dagar fick vi åka hem på hemvård och efter 2 veckor blev vi utskrivna och i samma veva lärde sej Milo att äta på bröstet och drog ur sonden själv:)

Det var min förlossningsberättelse det:)

1 kommentar:

M. sa...

Tack för att vi fick ta del av den. Alltid spännande att ta del av andras erfarenheter. :)