onsdag 22 februari 2012

Lchf

Nu är ja kanske dum som rör runt i ett ämne ja egentligen inte är så insatt i och ni är säkert många som kommer visa huggtänderna;)

Men vi pratade lite om detta med lchf igår och konstaterade att det borde ju i praktiken inte vara så jäkla bra?
Det säger väl sej själv?

Visst man går ner i vikt och man blir smal och snygg, men sen då?
Hur mår kroppen egentligen på insidan?
High fat, i mina öron klingar inte det bra. Man har väl alltid hört att fett sätter sej runt kärl och hjärta mm, rätta mej om jag har fel?
Och det kan väl ändå inte vara alls bra!
För i det stora hela så är det ju viktigast att insidan av kroppen mår bra, eller hur?

Jag tror mer på sunt förnuft, ta bort pasta, ris,bröd mm, ta bort socker, läsk,godis, fika bröd, ät rätt fett men absolut inte för mycket.
En bra kombination är det bästa:)

Och viktigast av allt, träna, rör på dej varje dag, det mår både insidan och utsidan bra av;)


- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hopp!

LCHF i sig är inte "farligare" än andra metoder. När de gäller LCHF är det så ska man inte äta några kolhydrater så som bröd, pasta, postatis, ris osv. LCHF syftar på att man ska äta så nära orginalprodukten som möjligt= inga light produkter överhuvudtaget. "Fuskar" man däremot med att bland in kolhydrater de är då det blir farligt etftersom ris pasta postatis bröd binder fettet, äter du inte det så binder inte kroppen fettet. Sen ska man ju inte bara äta massa fett i sig utan lagom är alltid bäst.
Bara lite info.

Kramiz Sara

Men du har rätt sunt förnuft kommer man långt med.

Ida sa...

Tänker inte visa några huggtänder..
;-)

LCHF är ingen diet för dom som hållt på i många år, det är en livsstil som dom håller sig till..

Men jag tror att oavsett hur man lägger upp sin kost och träning så funkar allt olika för alla. Alla har olika ämnesomsättning, alla tar upp fett/socker olika, alla går upp/ner i vikt olika.
Däremot tycker jag nog det är mer farligt att mixtra med kroppen genom Gastric eller liknande, men vissa människor har ingen annan utväg än att använda sig av den metoden heller.
Jag tror att oavsett hur många "dieter", livsstilar, operationer och liknande det finns så kommer folk alltid ha olika åsikter om vad som är bra eller inte..

Men sen finns det sånna som mig.. Som har en/flera kroppsliga åkommor som gör att viss kost inte funkar..
I och med att jag både är laktosintolerant, har glutenallergi och har IBS-mage plus min fibromyalgi så blev jag tvungen att hitta något för MIN skull.. Som min kropp mådde bättre av..
Fibromyalgi för oftast med sig att man samlar vatten och man samlar lättare på sig sockret som finns i kolhydraterna och går upp i vikt och vikten "sitter fast" hur duktig man än är på att röra sig. Vattnet som samlas i kroppen gör också att man får grymt mycket ondare i leder och muskler..

IBS innebär att tarmen retar sig på många olika ämnen, men gluten är som pest för just min mage..

Jag har aldrig varit så pigg, haft så lite ont i kroppen som nu.. Jag sover äntligen bättre efter så många års dålig sömn och min mage är inte uppsvullen som om ja vore gravid i 6månaden..

Jag äter inte alls så grymt mycket fett som många som äter LCHF, men jag är inte heller så hungrig av mig..

Huvudsaken för mig är att min kropp mår bra. Hade något annat sätt funkat för att få ordning på smärtan i kroppen och den svullna magen så hade jag mer än gärna kört på de..
Men för mig finns inget annat just nu..

Du e duktig som äter som du gör och tränar som du gör!!

<3

Rozanna sa...

Jag kör ju lchf, men jag vräker inte i mig massa fett utan håller koll på de me! Sen kör jag ju inte lchf till 100% utan försöker tänka på kalorierna me och i fet mat som grädde, ost mm innehåller ju rätt mycket kalorier vilket inte heller är bra!! Men bara man avstår socker, pasta, bröd så tror jag att man kan gå ner i vikt!! Motion är ju viktigt me, men man måste ju hitta den nivån som passar! Jag som två barns mamma har inte tid att träna massa utan då är det perfekt att köra lchf och gå ner i vikt utan att motionen är viktigast!!